Saturday 26 January 2013

Nutrisi Dapat Tingkatkan Daya Ingatan Yang Kuat


Nutrisi Dapat Tingkatkan Daya Ingatan Yang Kuat


Diri manusia mempunyai pelbagai sifat tersendiri, namun ada satu sifat universal yang sama dimiliki semua orang – DAYA INGATAN.
Namun, umpama sebuah bandar yang boleh mengalami kemusnahan ekonomi hanya dengan satu letupan di pusat termo-elektriknya… otak kita juga mengalami masalah apabila ‘letupan’ berlaku dalam otak kita. Walau bagaimapun, seperti komputer, walaupun memori sudah terjejas, tapi bahagian otak yang memberi keupayaan kita menyimpan memori baru tidak terjejas. Walaupun ingatan terhadap peristiwa lama sudah tiada, namun kita masih boleh menyimpan ingatan2 baru.
Namun, apabila otak kita tidak menerima nutrisi secukupnya, ia bukan saja kehilangan memori lama, malah memori baru juga gagal disimpan.
Inilah yang terjadi kepada penderit Alzheimer (nyanyuk). Mereka bukan saja tak ingat peristiwa lepas, malah benda yang berlaku 5 minit lalu pun mungkin mereka tak ingat. Kebanyakan orang yang memasuki usia 40-an, dan biasanya ibu-ibu mempunyai daya ingatan yang semakin lemah, walaupun pada hakikatnya mereka sihat walafiat.
Namun, tetap ada orang yang memiliki ingatan yang kuat walaupun sudah berusia. Salah satu puncanya ialah mereka memiliki kesihatan kardiovaskular yang baik. Sistem kardiovaskular yang sihat memastikan bekalan darah yang cukup ke otak. Satu sebab lain ialah pengambilan makanan bernutirisi yang secukupnya. Nutrisi yang optimum memberikan otak khasiat yang diperlukan, dan menjaganya daripada dirosakkan oleh logam toksik dan bahan2 pencemar lain. Daya ingatan amat sensitif terhadap nutrisi. Kurang nutrisi berkadar langsung dengan kurang daya ingatan.

Apakah nutrien yang diperlukan oleh otak untuk fungsi yang optimum?
Kolina
Kolina mempengaruhi daya ingatan kerana ia meningkatkan acetylcholine, transmitter otak yang menghantar pesanan dari satu saraf ke saraf yang lain.

AntiOksidan
Antioksidan menjaga otak dari dirosakkan oleh radikal bebas dalam tubuh kita. Ia juga didapati meningkatkan paras acetylcholine.

Magnesium
Terdapat kajian terhadap terhadap mereka yang kurang fokus, bahawa mereka mengalami kurang magnesium.

DHA
Kajian menunjukkan DHA mengantifkan bahagian otak dipanggil dorsolateral prefrontal cortex, yang meningkatkan fokus dan memori.

Resveratrol
Kajian sejak 2o tahun lalu menunjukkan resveratrol amat penting dalam menjaga otak dan sel badan dari kesan penuaan dan kerosakan selular.

Tips Menguatkan Daya Ingatan Serta Memori Yang Kuat & Bagus
  1. Mengambil makanan untuk otak seperti madu, ikan segar, oat, buah beri, daging, susu & yogurt, daging merpati, habbatussauda’ dan sebagainya.
  2. Menjaga pemakanan – ambil yang seimbang, jauhkan makanan rapu.
  3. Mengamalkan senaman.
  4. Menjauhi maksiat & jauhi melihat benda2 haram
  5. Memperbanyakkan amal ibadat
  6. Mengambil nutrisi tambahan untuk otak seperti:
http://www.shaklee.com.my/img/products/Image2443374.jpg
                                    
http://www.shaklee.com.my/img/products/Image15236829.jpg
http://www.shaklee.com.my/img/products/Image1597683.jpg


http://www.shaklee.com.my/img/products/Image231359807.jpg

Penjagaan kesihatan amatlah penting untuk menjaga kesihatan daya ingatan kita.  Menurut American Dietetic Association (ADA), otak adalah organ tubuh yang paling memerlukan nutrisi kerana otak adalah organ tubuh pertama yang menyerap nutrisi dari makanan yang kita makan. Bila otak dah tak cukup zat, bahagian badan lain, faham2 sendiri lah kan.
Jadi, lengkapkan nutrisi harian kita. Jagalah makan, elakkan makanan rapu, lakukan aktiviti fizikal.

Salmiza| 019-5139390 [SMS/WhatsApp dialukan] Shaklee ID:465145



No comments:

Post a Comment